Montessori a Mindfulness
Mindfulness rodičia intuitívne inklinujú k Montessori.
Je to prirodzené. Táto výchovná a učebná metóda, ktorú založila Marie Montessori je založená na všímavosti.
Pomocou Montessori môžete svojmu dieťaťu poskytnúť starostlivé prostredie, ktoré spĺňa jeho špecifické vývojové potreby a záujmy. Dieťa sa prirodzene vzdeláva prostredníctvom činnosti a jeho osobnosť sa rozvíja vďaka slobode.
10 princípov Montessori
Úcta k dieťaťu
Vstrebávací zmysel
Citlivé obdobia
Celostné učenie
Individuálny prístup
Voľnosť pohybu a možnosť voľby
Pripravené prostredie
Vnútorná motivácia
Nezávislosť
Samovzdelávanie
Izbička ako pripravené prostredie
Deti zíksvajú znalosti prostredníctvom skúseností s prostredím. Pripravené prostredie je kľudným a štruktúrovaným priestorom, kde Vaše dieťa vie, čo môže očakávať. Izbičku zariaďte tak, aby v nej bol priestor pre pohyb, učenie, objavovanie a skúmanie.
Ako zariadiť izbu:
Nábytok
Usporiadanosť a farebná paleta
Realistická výbava
Sloboda a voľba
Harmónia
Sprievodca všímavým učením
Pre deti od narodenia do 2 rokov
Prvé krôčiky k nezávislosti
V tomto vývojovom období sa deti vzdelávajú prostredníctvom pohybu, objavovania, skúmania a spojenia. Učenie je zamerané na pohybové schopnosti, rozvoj jazyka, vývojové míľniky, rozvoj jemnej motoriky, sociálne schopnosti a radosť každého dieťaťa.
Čo všetko by sa malo dieťa naučiť?
- Používať jednoduché gestá
- Objavovať objekty rôznymi spôsobmi
- Vybrať si aktivitu a rozvíjať ju
- Hrať si po boku ostatných detí
- Poznať názvy častí tela, farby a tvary
- Začať používať jednu až dve slovné frázy
- Preukazovať schopnosti nezávislosti, ako sa samokŕmenie
- Dosiahnuť míľniky fyzického rozvoja, ako je plazenie, chôdza, lezenie a skákanie
Pre deti od 2 do 3 rokov
Rozvoj praktických skúseností
Montessori motivuje deti v batoľacom veku k praktickému učeniu, ktoré je aktívne, riadi sa vlastným tempom a je založené na reálnych skúsenostiach. Učenie sa zameriava na rozvoj nezávislosti, sociálnych schopností, sebadôvery a solídnej základne v príprave na budúce učenie.
Čo všetko by sa malo dieťa naučiť?
- Dokázať identifikovať bežné predmety, časti tela a farby podľa názvu
- Rozpoznávať číslice a vedieť počítať
- Hovoriť vo vetách, vyjadrovať myšlienky a pocity
- Zúčastniť sa pohybových aktivít
- Vedieť použiť "kliešťový" úchop pri písaní a kreslení
- Ukazovať sebavedomie a dobre komunikovať s ostatnými
- Vedieť používať všetky zmysly (zrak, čuch, chuť, sluch, hmat)
- Preukázať schopnosti riešiť problémy a prejaviť zvedavosť
Pre deti od 3 do 6 rokov
Podpora a starostlivosť pre školu a život
V tomto vývojovom období sa deti vzdelávajú prostredníctvom pohybu, objavovania, skúsmania a spojenia. Učenie je zamerané na pohybové schopnosti, rozvoj jazyka, vývojové míľniky, rozvoj jemnej motoriky, sociálne schopnosti a radosť každého dieťaťa.
Čo všetkoo by sa malo dieťa naučiť
- Tvoriť jednotlivé písmená a číslice
- Rozpoznávať číslice a a vie počítať
- Čítať jednoduché vety a tvorí fonetické slová
- Dokázať napísať a rozpoznať svoje vlastné meno
- Uvedomiť si desiatkovú sústavu, sčítanie a odčítanie
- Zapájať a sa do pohybových aktivít a dodržiavať pravidlá hry
- Ukazovať sebavedomie a dobre komunikovať s ostatnými
- Vedieť sa sústrediť a pracovať samostatne
- Reagovať na výzvy a ukazovať schopnosti pri riešení problémov